Ieder bedrijf of onderneming is afhankelijk van inkomsten, of dat nu voor producten of diensten is. Bij het verlenen van een dienst, of het verkopen van een product moet er natuurlijk betaald worden door de debiteur. Een debiteur wordt ook wel schuldenaar genoemd en betekent eigenlijk dat de persoon/ personen in kwestie nog wat verschuldigd is. Maar wat gebeurt er als die betaling nooit komt? Het bedrijf of de onderneming wil natuurlijk geen verlies gaan draaien en daarom is het belangrijk om er zo snel mogelijk achteraan te gaan. Hoe het inschakelen incassobureau te werk gaat ga ik vandaag bespreken in deze blog.

Wanneer een incassobureau inschakelen

Wanneer een debiteur niet direct de factuur betaald, is erop zich nog niet zo heel veel aan de hand. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat hij of zij het vergeten is, de gehele factuur over het hoofd heeft gezien of een andere verklaarbare reden. Het handigste is om een reminder te sturen en in veel gevallen wordt de factuur dan ook binnen een paar dagen overgemaakt. Het is dus altijd, voordat er een incassobureau aan te pas komt, handig om een reminder of aanmaning te sturen.

Wanneer de factuur na een reminder of aanmaning nog steeds niet wordt betaald is het tijd om een incassobureau in te schakelen. Doe dit vooral niet te snel omdat het kan zorgen voor onnodige klantrelatie beschadigingen. De wettelijke betalingstermijn van een factuur is 30 dagen, de maximale betalingstermijn is 60 dagen.

Vordering ter incasso

Wanneer er dus niet betaald wordt door de debiteur kun je de vordering ter incasso uit handen geven aan een incassobureau. Hierbij is het belangrijk om te weten dat alle kosten die worden gemaakt door het incassobureau voor rekening van de schuldenaar zijn. Dit is belangrijk om te weten omdat er soms een juridische procedure gestart moet worden.

Het inschakelen van een incassobureau

Wanneer u graag een incassobureau wilt inschakelen is het belangrijk om te weten dat ieder incassobureau zijn eigen incassotraject en klantbenadering heeft. De meeste incassobureaus zijn daarnaast ook internationaal inzetbaar.

Het is dus raadzaam om niet bij de eerste wanbetaling van de factuur te handelen met een incassobureau. Stuur een herinnering of aanmaning, neem eventueel telefonisch contact op met de desbetreffende klant. Dit voorkomt beschadigingen in de klantrelatie. Nadat het betalingstermijn echt verstreken is, moet er natuurlijk gekozen worden in belang van het bedrijf of de onderneming en is het behulpzaam om een incassobureau in te schakelen.